PERSBERICHT - Consumentenvoorspelling: rente blijft gelijk in 2020

Apeldoorn, 7 januari 2020 – Klanten van Van Bruggen Adviesgroep voorspellen de hypotheekrente voor 2020. Van deze klanten verwacht 30% een stijging of daling van de rente van meer dan 0,5% en 70% denkt dat de stijging of daling minder dan 0,5% zal zijn. Gemiddeld gezien verwachten de klanten van Van Bruggen Adviesgroep een gelijkblijvende rente. Net als vorig jaar vroeg Van Bruggen Adviesgroep haar klanten naar hun rentevoorspelling voor het nieuwe jaar. Als uitgangspunt geldt de gemiddelde 20 jaar vaste hypotheekrente zonder NHG voor een annuïteitenhypotheek.

Vorig jaar zaten de klanten er behoorlijk naast met hun voorspelling van de hypotheekrente in 2019. Voor 2019 werd door 4 op de 5 klanten verwacht dat de hypotheekrente in 2019 zou stijgen met ongeveer 0,4%, maar inmiddels weten we dat de 20 jaar vaste rente met maar liefst 0,8% daalde.

Onverwachtse ontwikkelingen

Algemeen directeur Michiel Meijer van Van Bruggen Adviesgroep vertelt: “Wat 2019 aantoont is dat rentevoorspellingen met een behoorlijk korreltje zout moeten worden genomen. Niet alleen zaten de meeste klanten er naast qua richting van de hypotheekrente, het werd een rentedaling van 0,8% in plaats van een verwachte rentestijging van 0,4%, maar er was zelfs geen enkele klant die zo’n grote daling van 0,8% verwacht had.”

De redenen voor het niet uitkomen van de voorspellingen kunnen gezocht worden in diverse handelsconflicten, de uitgestelde Brexit, maar ook de geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten hadden invloed. Daarnaast besloot president Draghi van de ECB, tegen onder meer het advies in van Klaas Knot van DNB, om het monetaire stimuleringsprogramma te continueren.

Genoeg nieuwe onzekerheden in 2020

Ook voor 2020 voorziet Meijer voldoende nieuwe ontwikkelingen die zowel een positieve als een negatieve draai aan de hypotheekrente kunnen geven. Denkend aan: de oplopende spanningen tussen de Verenigde Staten en een aantal andere landen, de oorlog in Syrië die nog niet ten einde is, mogelijke nieuwe Brexit perikelen, Amerikaanse verkiezingen, maar ook de concurrentie op de hypotheekmarkt en mogelijke nieuwe toetreders. Kortom: het kan een zeer dynamisch jaar worden, ook voor de ontwikkeling van de hypotheekrente, waarbij oplettendheid geboden is.

Over Van Bruggen Adviesgroep

Als landelijke organisatie met onafhankelijke, financieel adviseurs heeft Van Bruggen Adviesgroep een duidelijk hoofddoel: dé meest klantvriendelijke dienstverlener van Nederland worden én bij alle life-events altijd het verschil kunnen maken voor de klant. Naast financieel advies biedt zij ook makelaardijdiensten, zodat de klant op één adres terecht kan voor alle zaken rond de koop of verkoop van een huis.

Maak direct een afspraak